Wednesday 5 April 2017

UBAT KUTU


Assalamualaikum & Selamat malam.

Dah masuk bulan Rejab. Tak beberapa bulan lagi dah nak masuk Ramadhan.

In Syaa Allah, jangkaan saya dah lepas pantang. Boleh puasa sama.

Cuma macam biasalah. Anak-anak tak cukup korum sepanjang bulan puasa. Memang susah untuk kami nak berkumpul untuk berbuka sekali.

Fathillah, biasanya sampai akhir Ramadhan..akan ada masjid masih jemput dia untuk jadi Imam Taraweh. Ammar pula tahun lepas jadi Imam di Tahfiz dia.

Baik, kali ni saya nak share cerita bab kutu.

Mudahan ada yang akan dapat manfaatnya.

Saya ada 2 orang anak perempuan. Yang memang berambut panjang lebih dari paras pinggang tau.

Dalam duk kita jaga kebersihan. Kadang terselit juga kutu ni.

Jangkit dari orang lainlah ni. Biasalah, masa saya kecil dulupun kena jugak.

Ada sekali tu, punyalah banyak sampai naik geli pula tengok di rambut anak.

Puas juga saya google tengok petua apa untuk buatkan kutu mati.

Saya dapat satu petua. Tumbuk bawang putih dan campur dengan minyak. Lumur di kepada.

Alhamdulillah, berkesan dengan izin Allah.

Tapi masalah lain pulak timbul. Macam mana nak bagi luruh dari rambut kutu dan telur tu. Jenuh berminggu nak perisi.

Jadi, saya pergi farmasi beli ubat kutu yang dalam gambar di atas. Alhamdulillah, berkesan.

Satu kepala yang penuh kutu dan telur memang luruh bila kita sikat guna sikat besi yang dapat sekali dengan ubat kutu tu. Harganya, saya tak ingatlah pula.

Ada banyak jenis ubat kutu. Sebelum beli yang macam dalam gambar di atas tu. Saya beli yang lain. Tapi kurang berkesan. Lagi satu, sikat yang di berikan tak rapat macam sikat yang dalam gambar di atas.

Kiranya, satu kepala anak yang penuh kutu dan telur..dalam 10 minit memang clear satu kepala.

Alhamdulillah..memang puas hati.

Sekarang ni, saya selalu standby di rumah ubat kutu ni. Anak perempuan yang duk asramapun saya pesan. Bila gatal saja kepala. Terus lumur ubat kutu tu.

Duk asrama...faham-faham sajalah. Mudah berjangkit.

Saya harap, perkongsian tentang ubat kutu ni dapatlah membantu Ibu-Ibu yang sedang mencari alternatif untuk hilangkan kutu dan telur di rambut anak-anak.

Susah hati kan..kalau tengok anak-anak asyik tergaru kepala.


No comments:

Post a Comment