Thursday 17 November 2016

IKAN MASIN



Alhamdulillah, dah kering betul ikan masin ni.

Seperti yang saya janjikan. Saya berikan resepinya.

Minta maaf tau. Sebab sayapun baru first time buat. Kalian lebih mahir lagi.

Bahan:

Ikan di bersihkan (Ikan apapun tak pa. Jangan ikan hat anak duk buat mainan tu dah la).

Garam halus

Air

Cara:

1) Saya rendam ikan selama seminggu dalam air garam.

Sukatan garam:

-Setengah dari timbangan ikan. Maknanya, jika timbang ikan 200 gm. Garam letak 100 gm saja.

-Garam tu goi ikan. Selebihnya letak dalam bekas berisi ikan tu.

-Kemudian boleh tuang air dalam bekas ikan. Air tu agak-agak boleh apuih ikan tu.

-Masa ni saya letak dalam peti sejuk. Air garam makin lama makin likat dan garam meresap dalam ikan.

2) Kemudian boleh jemur selama seminggu.

-Sebelum jemur tu. Sapu minyak sikit dekat badan ikan. Bahagian luar dan dalam ikan. Untuk elakkan lalat hurung ikan.

-Sekarang ni musim hujan. Jadi selama 2 hari saya jemur dalam peti sejuk. Lagi 3 hari jemur di luar rumah.

Cara jemur ikan dalam peti sejuk:

Letak ikan atas tray. Biarkan dalam peti sejuk. Tak perlu tutup tray tu.

In Syaa Allah, memang peti sejuk tu takkan bau hanyir ikan. Mungkin sebab garam yang banyak dan meresap dalam ikan. Jadi tak berbau.

3) Selepas kering. Barulah boleh di goreng.

*Apuih-tutup
*Goi-gaul

In Syaa Allah, nanti saya nak buat lagi ikan masin. Kali ni, cara lain dari yang saya bagi kat atas. Bila siap. Saya tunjuk na.
.

No comments:

Post a Comment